Honda VTR


"Bil" olie på MC

Honda holder sig ikke tilbage med advarslerne i bruger-manualen, nogen gange lidt overdrevent, men de mener det vist godt.

Til gengæld er der et skema over i hvilke temperatur områder de forskellige viskositeter (SAE) kan anvendes. Ikke et ord om MC olie, men derimod om kvalitet, API SE, SF, SG eller bedre !

Flere advarsler, men stadig ikke et ord om MC olie. Med dette i mente købte jeg den bedst specificerede motorolie, der var på tilbud i Bilka.

Mobil Synt S

En fuldsyntetisk SAE 5W-40 motorolie med API SL/CF, ACEA A3/B3/B4 service rating. SAE 5W-40 er ikke dækket af Honda's skema, men hvis man udvider skemaet lidt til venstre, så har jeg nu også mulighed for at køre på Nordpolen, andet er der jo ikke i det.

Selve olieskiftet er der såmænd ikke så meget at sige om, udover at den gamle olie var noget underligt tykt og klistret stads, men på ingen måde misfarvet, eller fyldt med fremmedlegemer. Men der havde nu heller ikke været problemer udover noget periodisk "klapren" fra bagerste knastkædetunnel, men herom senere.

Med den nye olie forsvandt en del mekanisk støj, men det er nu heller ikke usædvanligt efter et olieskift. Klonket når man sætter i gear er mærkbart reduceret, ikke at cyklen "slæbte" i koblingen før, men dog en klar lydmæssig forbedring. Flere havde advaret mod den "tynde" olie, det ville aldrig gå godt, koblingen ville glide,alternativt "hugge", og koblingspladerne blive ødelagt. Ingen af delene er sket, koblingen fungerer stadig lige så fremragende som altid, måske endda lidt mere fintfølende end før. Det er dog en helt subjectiv vurdering.

3000 km. senere er der stadig intet at bemærke, ingen af "katastroferne" er indtrådt ! Dog skal man passe på med at nævne det for sit værksted. Snakken på et ellers seriøst værksted i Aalborg tog en underlig drejning, da jeg nævnte forholdet, og jeg fik ingen hjælp til ovenfor nævnte knastkædeproblem, for jeg var jo igang med at ødelægge min Honda.

Knastkæden

Der har været en periodisk fejl ved knastkæden, eller strammeren til den bagerste kæde, troede jeg, men en udskiftning af strammeren har ikke afhjulpet den periodiske "klapren".

Læs mere om knastkædestrammerne: 

Fejlen var der både før, og efter olieskiftet, og optræder stadig. En "klaprende" lyd som kommer og går uden at der kan findes nogen sammenhæng med kørselsmønstret. Altså, ikke når jeg har kørt stærkt, eller når jeg har kørt bykørsel og motoren er specielt varm, men bare pludseligt, nårsomhelst, og kun få minutter ad gangen. I år, (2006), har jeg endeligt fået vished for at det er strammeren, der giver problemer.

Efterskrift

2003
Olien nåede at blive 4500 Km. gammel inden at det blev tid for opstaldning. Olien blev skiftet alene af hensyn til opstaldningen for vinteren. Honda foreskriver 12.000 Km. skifteinterval, og den aftappede olie så da også ud som ny, ingen misfarvning eller metal rester. Gearskifte, og koblingsfunktion har fungeret upåklageligt i hele perioden, og der har intet olieforbrug været, så jeg har ikke haft nogen grund til ikke igen at påfylde Mobil Synt S.

2004
10.000 Km. i år, og intet at bemærke. Et lille olieforbrug på omkring trekvart liter, men i år har "fie" og jeg også været mere lige, såe.... ;o)

2005
14.500 Km. og et olieskift sidst på sessonen. Olieskiftet burde jeg jo nok have foretaget midt i sessonen, jeg kunne med rimelighed have forudsagt at dette ville blive den "længste" sesson nogensinde. Olieforbruget er steget markant i år. 3,5 - 4 liter, måske tid til at skifte ventilhætter ? Nej ! Ventiljusteringen afslørede ingen problemer ved ventilstammerne. Derimod afslører tændrørene at bagerste cylinder er begyndt at "lege oliefyr", hvorimod forreste tændrør er knastørt. Lidt tidligt efter kun 52.500 Km., men det får nu være, 2006 sessonen må afgøre om der skal reageres på olieforbruget.

2006
16.000 Km. og et olieskift midt på sessonen, og et olieforbrug på over 8 liter ! Stigende gennem sessonen. Hmmmm.. noget må ske. Jeg har foretaget en kompressionstest, og resultatet er perfekt med 11,5 bar, så problemet kan næppe henføres til cylinder slidtage.

Mere om kompressionstesten, og en hjemmelavet 12 mm. tændrørsadapter: 

2007
3.500 Km. indtil 1. juni, hvor "fie" blev byttet væk, 72.000 Km gammel. Så her slutter erfaringerne med bilolie på mc foreløbigt. Nye tider med tørkobling, og endog separat gearkasseolie giver ikke grundlag for at opdatere denne log.

Erfaring

Disse olieerfaringer er jo netop mine erfaringer, og jeg kan ikke garantere at det altid går godt på en hvilken som helst motorcykel. Min gamle XS 850 fik billig "bilolie", og den blev gammel, og kører forøvrigt endnu. Derfor var jeg heller ikke bange for at hælde en god bilolie på "fie". Begge MC'er har overdimensionerede koblinger, det er måske årsagen til at det går godt. En Honda VTR 1000 Firestorm fortjener den bedste olie penge kan købe, og det er i dag en API SL/CF olie.


Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen
11-7-2007