|
|
|
En kompressionstester, der passer til 12 mm. tændrørs-gevind koster kassen, selv ved
lavprisforhandleren Louis i tyskland. En fin kvalitetstester koster kr. 98,- i Biltema, men den
passer kun til et gængs 14 mm. gevind. Men et brugt tændrør, og lidt arbejde ved
drejebænken, så har du den fineste adapter.
|
|
Der er irreterende langt ned til tændrøret i moderne 4 - ventilede topstykker. Og det
er uhyre vigtigt at få blæst støv og sand væk inden tændrøret
er skruet helt ud.
|
Kompressionen på en sund "fie" skal være 11,5 bar ved 350 omdrejninger i minuttet.
Det er hvad starteren driver motoren rundt med, vel at mærke med en opladet akkumulator. Så
sørg for en grundig opladning før testen. Begge tændrøret skal være afmonteret
under testen, og da starteren på en "fie" ikke kan køre med tændingen afbrudt
på dødemandsknappen, så skal tændrørene sættes i
tændrørshætterne, og tændrørene skal være forbundet til stel. Ellers
er der en lille risiko for at ødelægge tændingsanlæget.
|
|
Front cylinder: Ingen grund til bekymring.
|
|
Bagerste cylinder: Og slet ingen grund til bekymring.
|
Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen 2-3-2007
|
|