Honda VTR


Kompressionstest



En kompressionstester, der passer til 12 mm. tændrørs-gevind koster kassen, selv ved lavprisforhandleren Louis i tyskland.
En fin kvalitetstester koster kr. 98,- i Biltema, men den passer kun til et gængs 14 mm. gevind. Men et brugt tændrør, og lidt arbejde ved drejebænken, så har du den fineste adapter.



Der er irreterende langt ned til tændrøret i moderne
4 - ventilede topstykker. Og det er uhyre vigtigt at få blæst støv og sand væk inden tændrøret er skruet helt ud.


Kompressionen på en sund "fie" skal være 11,5 bar ved 350 omdrejninger i minuttet. Det er hvad starteren driver motoren rundt med, vel at mærke med en opladet akkumulator. Så sørg for en grundig opladning før testen. Begge tændrøret skal være afmonteret under testen, og da starteren på en "fie" ikke kan køre med tændingen afbrudt på dødemandsknappen, så skal tændrørene sættes i tændrørshætterne, og tændrørene skal være forbundet til stel. Ellers er der en lille risiko for at ødelægge tændingsanlæget.

Front cylinder:
Ingen grund til bekymring.



Bagerste cylinder:
Og slet ingen grund til bekymring.


Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen
2-3-2007