En RK kædehistorie
Sådan kan det gå hvis din kæde ikke er af den rigtige styrke, eller
bliver for slidt. I dette tilfælde en kombination af de to årsager. Kæden
vár slidt, men ikke mere end hvad jeg ofte har set før. Den havde været
strammet en 3-4 gange, svarende til en 2-3 mm. i bagsvingeren. Men færdig var kæden,
helt færdig, den havde nemlig fået en anden usynlig "sygdom" oven i
sliddet.
|
Se hvor behændigt kæden har foldet sig, (den sprang på underste
løb), og slået to stykker af motorblokken. Normalt ville det betyde
at motoren var på vej til skrotpladsen, alternativt skulle adskilles totalt
før en svejsning kunne foretages sikkert.
Med uvurderlig hjælp fra et maskinværksted valgte jeg en anden
løsning, og det lykkedes at afrette fladerne med motoren i stellet, og at
sætte gevindstag, og afstandsbøsninger i.
|
|
|
Leveringen af den ny kæde og kædehjul blev lagt i hænderne på Say-Jes
Nykøbing SJ. Fine Renthal kædehjul, det bagerste af aluminium, og en DID 50ZVM
kæde. Gearingen blev valgt til 17/46 mod den 16/43 gearing, der sad på da jeg
købte cyklen, dvs. i praksis samme gearing, men 6% mindre belastning af kæden.
Honda originalmonterer 16/41, hvilket efter min mening er rigeligt højt. Kæden
blev bestilt som en endeløs 106 leds kæde. Jeg fik en åben kæde,
til gengæld var den guldbelagt, og prissat derefter. Aldrig mere bestiller jeg dele
pr. telefon ! Kr. 1900,- det er overpris, selv for en DID ZVM kæde. Kædehjulene
var mere rimeligt prissat.
|
Og trængslerne var kun lige begyndt. Den ene ende af kæden var defekt,
ødelagt ved afkortningen.
|
|
Forelagt problematikken, ja så mente mekanikeren hos Say-Jes, at jeg bare kunne
lade x-ringen trykke lasken på plads når jeg samlede kæden.
"Mekanikeren" mener altså, at den lille bløde gummiring skulle
være i stand til, og overleve, at trykke lasken på plads.
Jeg skal spare dig for den yderligere kommunikation.
Heldigvis skulle det vise sig at 104 led passede helt fint til opgaven.
|
Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen 6-2-2012
|