Reparation af et rustent servotrykrør
Forberedelserne til en sådan operation er relativt simple. Der skal bruges et stykke 3/16", (5 mm.), bremserør
på 1 meters længde, (Biltema nr. 661000), og en bremserørssamler, (Biltema nr. 66450), alternativt en kompressionsfitting,
(PG-flowteknik), til samling af gammelt og nyt rør.
Det kan anbefales at fjerne luftfilterkasse og venstre inderskærm af hensyn til adgangen til at lave rørsamlingen.
|
Sådan ser det ofte ud på en lidt ældre xantia inde ved styresnekkeventilen ovenpå tandstangen.
Røret er ganske slemt tæret, faktisk er det så; slemt at røret "sveder" olie ud over omgivelserne.
Der er ikke ret meget plads omkring snekkeventilen til værktøj, så gør det let for dig selv, klip det
gamle rør af tæt på omløberen, og slå en lang top op over den rustne omløber.
|
|
Her under akkumulatoren, hvor røret gav op, og sendte en tynd stråle olie frem mod køleren.
Her ses også forfatterens fuskerløsning for at kunne bringe bilen hjem i sikkerhed. Slangen leder olien
direkte tilbage til hydraulikbeholderen, og således kan resten af hydrauliksystemet fungere sikkert. Kun
servostyringen fungerer ikke. Det er ikke så slemt for en som har skolet i Mercedes 911 lastvogn.
|
|
Rørtilslutningen på snekke-ventilen er, helt atypisk for en "hydraulik" Citroën, en almindelig
konisk nippel med omløber, men uden den kendte gummipakning. Velnok fordi at styretøjet deles med Peugeot.
Her sammen med afklip fra det nye rør.
|
|
Rørene skal afhængig af samlertypen enten forsynes med kraver til bremserørs-samleren, (husk omløbere på rørene
inden udkravning), eller med rene snit for at klemrings-samleren kan gribe sikkert om rørene.
Bemærk den relativt gode stand af servorøret her ved overgangsstykket til højtryksslangen.
Jeg anbefaler absolut klemrings-samling af rørene da det giver mindst stress på det gamle jernrør ved højtryksslangen.
|
|
Nyt rør lirket på plads ved snekkeventilen. Det kræver lidt omhyggelighed at sikre røret mod at gnave
op ad andre dele på forbroen. Der er ikke meget plads.
Rørføringen fastholdes, i to plastholdere med metal låseclips, på venstre vange.
|
Overgangen fra nyt rør til gammelt. Bemærk her klemringssamlingen, en samling som ikke belaster rørene med
hjemmelavede udkravninger. Og langt om længe har færdselsstyrelsen tilladt disse fordelagtige samlinger, som har
været kendt og agtet i gas- og hydraulik-installationer gennem generationer.
|
For klemringssamlinger gælder, at instruktionerne for det valgte fabrikatet skal følges nøje med hensyn til
hvor meget omløberne skal spændes. For Hy-lok, som er det fabrikat jeg har brugt, gælder det for denne dimension,
at omløberne fingerspændes for herefter at spændes yderligere 3/4 omgang med værktøj.
|
Og når du alligevel er i gang med servorøret, så kig nøje på på trykrøret mellem regulator og sikkerhedsventil. Det er
typisk godt rustent ved omløberne i enderne og ved clipsene hvor det løber fælles med servorøret. Trykrøret er med typiske
Citroën ender med gummipakninger. Der skal bruges et originalt rør, eller 2,5 meter lige rør som du selv bukker og vikler
spiral på.
Og simmerringen på styresnekken er også værd at tjekke når at du er "derinde". Måske er det tid til en total overhaling af
snekkeventilen.
Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen 10-3-2017
|