TFV Citroën Xantia

Valid HTML 4.01 Transitional


Reparation af et træt rudehejs

Forberedelserne til opgaven består i at fjerne dørbeklædningen.

foto

Inde bagved ruden......

foto

findes denne trådclips. Den skal trækkes ud, brug evt en snor eller strips til formålet. Brug en træklods til at støtte ruden, som ellers falder helt tilbunds i døren, hvilket gør adgang til clipsen umulig.

Når clipsen er ude kan ruden forsigtigt klemmes indad, og hægtes af plasttappen. Tag gummiringen af ruden, så du kan genmontere clipsen, og sæt gummiringen tilbage i ruden. Når ruden siden skal monteres på plasttappen, så kan den blot klikkes på plads selvom clipsen ér monteret i forvejen, (envejsklik).

foto

Skub ruden helt i top, og fæsten den til ruderammen med gaffatape, derved har du mest mulig plads til at arbejde med demonteringen af hejsemekanikken.

Fjern de tre M6 møtrikker, og tilt motorbeslaget ca. 90° med uret, herefter kan motoren lirkes ud af hullet i døren

foto

Plastdimsen har efter lang tids brug givet efter, og er revnet som stregerne viser. Den skulle have været fornyet, mennæ sådan en skaffer man ikke lige en fredag aften kl. 20, så jeg improviserede.

foto

Snorene er gået i filt, og for at få dem fri må skruerne mærket A fjernes. Herefter kan snortromlen med motor tages af metalbeslaget. Den korrekte opvikling kan ses længere nede i billedrækken.

foto

3 mm. frihul her

foto

og M3 gevind i det trekantede stykke.

foto

Bolten sikrer trekantens stabilitet, og forhindrer wireenden i at kunne trækkes ud af sit spor.

foto

Wirerne krydser hinanden i plastbeslaget.

foto

Sådan skal snorene vikles op på snortromlen. Bemærk at de to snore starter yderst på hver side af tromlen, og mødes på midten.

foto

Hejsemekanikkens automatiske strammemekanisme.

foto

Lidt Klüber montagepasta på glideskinnen sikrer at mekanismen forbliver lydløs.


Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen
14-10-2011