TFV Citroën Xantia

Valid HTML 4.01 Transitional


Reparation af kabelkonnektoren ved koblingspedalen

Ganske ubelejligt, under indsamlingen af skilte efter et lokalt cykelløb, forsvandt koblingspedalen, og diverse plaststumper + en metalclips "blandede" sig med mine fødder. Dét gjorde resten af indsamlingsturen spændende, med meget planlagte stop af hensyn til videre start i første gear.

Det er en kendt sag, at denne plastdims kun ødelægges på grund af en slidt koblingsfjeder med slidkant ved udrykkerlejet. Det er sikkert (også) rigtigt, men helt klart er det også, at dette latterlige marginaldesign blot giver op over tid på grund af direkte dårligt design, mere om det senere.

Men først skal man op til mekanismen øverst på koblingspedalen, og det er ikke let.

foto

Der er ikke meget plads, og voksne hænder kommer ikke op til hvor koblingskabel, og plastdims mødes, markeret "A".

Koblingspedalen må derfor demonteres. Den er lejret på bolten "C", men den er så heller ikke tilgængelig, et stykke af den kombinerede relæ/sikringsbærer, "B", sidder meget i vejen.

I min udgave II af Xantia bæres kun ét relæ på plastvingen, og da jeg ikke har planer om at opgradere bilen med elektronik jeg end ikke ved hvad er til, så er beslutningen let, her skal saves.

foto

De røde linier viser hvor der med en nedstrygerklinge skal saves.

foto

Væk med den stump plast.

foto

Det var meget bedre, M8 bolten til koblingspedalen kan lirkes nu ud......

foto

gennem et stort hul i denne plade.

foto

Her er stumperne ude på arbejdsbordet,

foto

og det ses ganske tydeligt at plastdimsen er knækket lige hvor stålclipsen har siddet.

Nuvel, jeg er kendt for i det daglige at designe tingene "minimalt", altså kun lige nøjagtigt stærkt nok, men kan kun ryste på hovedet af dette latterlige marginal-design, med indbyggede kærvvirkninger fra et fuldstændigt ugennemtænk støbeværktøj. Det er bare ikke godt nok.

Så ingen grund til at besøge reservedelsekspedienten denne gang.

foto

Det kan let laves bedre, og med simpelt værktøj.

En ca 5 cm. langt, 2 cm. diameter, eller kvadratisk aluminiumstang, eller jernstang for den sags skyld, og bor i størrelsen 7, 8, og 10 mm. , samt et specielt slebet 10 mm. bor. Dertil en nedstryger, og en fil.

Et tværhul på 8 mm. til bolten gennem øjet i koblingspedalen, og 10 mm. på langs, men ikke helt igennem. Efterlad 10-15 mm. af længden med kun 7 mm. hul. Slidsen saves, og files glat i den ende hvor koblingspedalen skal være i indgreb. Jeg snød, og tog søjleboremaskine, og drejebænk til hjælp.

foto

Overgangen mellem 7 og 10 mm. hullet skal være "skarpkantet", her skal enden af koblingskablet ligge an. Hullet rettes til med et bor der er slebet fladt......

foto

som her.

foto

Her er den færdige "dims" hægtet på koblingskablet,

foto

og her samlet med tværbolt, og koblingspedal. Tværbolt, og split kan fint erstattes af en 8 mm. bolt, og selvlåse-møtrik, blot bolten er uden gevind i stykket gennem pedalen.

foto

Og så ellers op på plads med lidt nyt fedt i lejringsboltens bøsning, og herefter ud at montere koblingskablet i motorrummet.


Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen
18-10-2011