Reparation af kabelkonnektoren ved koblingspedalen
Ganske ubelejligt, under indsamlingen af skilte efter et lokalt cykelløb, forsvandt koblingspedalen, og diverse plaststumper +
en metalclips "blandede" sig med mine fødder. Dét gjorde resten af indsamlingsturen spændende, med meget
planlagte stop af hensyn til videre start i første gear.
Det er en kendt sag, at denne plastdims kun ødelægges på grund af en slidt koblingsfjeder med slidkant ved udrykkerlejet.
Det er sikkert (også) rigtigt, men helt klart er det også, at dette latterlige marginaldesign blot giver op over tid på
grund af direkte dårligt design, mere om det senere.
Men først skal man op til mekanismen øverst på koblingspedalen, og det er ikke let.
|
Der er ikke meget plads, og voksne hænder kommer ikke op til hvor koblingskabel, og plastdims mødes, markeret
"A".
Koblingspedalen må derfor demonteres. Den er lejret på bolten "C", men den er så heller ikke tilgængelig, et
stykke af den kombinerede relæ/sikringsbærer, "B", sidder meget i vejen.
I min udgave II af Xantia bæres kun ét relæ på plastvingen, og da jeg ikke har planer om at opgradere bilen
med elektronik jeg end ikke ved hvad er til, så er beslutningen let, her skal saves.
|
|
De røde linier viser hvor der med en nedstrygerklinge skal saves.
|
|
Væk med den stump plast.
|
|
Det var meget bedre, M8 bolten til koblingspedalen kan lirkes nu ud......
|
|
gennem et stort hul i denne plade.
|
|
Her er stumperne ude på arbejdsbordet,
|
|
og det ses ganske tydeligt at plastdimsen er knækket lige hvor stålclipsen har siddet.
Nuvel, jeg er kendt for i det daglige at designe tingene "minimalt", altså kun lige nøjagtigt stærkt
nok, men kan kun ryste på hovedet af dette latterlige marginal-design, med indbyggede kærvvirkninger fra et
fuldstændigt ugennemtænk støbeværktøj. Det er bare ikke godt nok.
Så ingen grund til at besøge reservedelsekspedienten denne gang.
|
|
Det kan let laves bedre, og med simpelt værktøj.
En ca 5 cm. langt, 2 cm. diameter, eller kvadratisk aluminiumstang, eller jernstang for den sags skyld, og bor i størrelsen 7,
8, og 10 mm. , samt et specielt slebet 10 mm. bor. Dertil en nedstryger, og en fil.
Et tværhul på 8 mm. til bolten gennem øjet i koblingspedalen, og 10 mm. på langs, men ikke helt igennem.
Efterlad 10-15 mm. af længden med kun 7 mm. hul. Slidsen saves, og files glat i den ende hvor koblingspedalen skal
være i indgreb. Jeg snød, og tog søjleboremaskine, og drejebænk til hjælp.
|
|
Overgangen mellem 7 og 10 mm. hullet skal være "skarpkantet", her skal enden af koblingskablet ligge an. Hullet
rettes til med et bor der er slebet fladt......
|
|
som her.
|
|
Her er den færdige "dims" hægtet på koblingskablet,
|
|
og her samlet med tværbolt, og koblingspedal. Tværbolt, og split kan fint erstattes af en 8 mm. bolt, og
selvlåse-møtrik, blot bolten er uden gevind i stykket gennem pedalen.
|
|
Og så ellers op på plads med lidt nyt fedt i lejringsboltens bøsning, og herefter ud at montere koblingskablet
i motorrummet.
|
Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen 18-10-2011
|