TFV BMW R1200S

Valid HTML 4.01 Transitional


Central lift

1200S, som så mange andre sportslige motorcykler, mangler centralstøtteben. Og mange, ellers ganske simple, serviceopgaver besværliggøres derved. Ting som kædesmøring, (ikke så aktuelt her), dækskifte, affjedrings, og bremseservice, foregår meget lettere på en mc med centralstøtteben. Hvad gør man så ? Bygger en tilpasset central"lift" !

Hvorfor nu ikke en almindelig baghjulsløfter ? Tjae, den er fin nok til et dækskifte, og arbejde med hjul og bremser generelt, men derimod helt uanvendelig til arbejde med affjedring, og kardan.

foto

Udgangspunktet for dette project er to billige 1 ton saksdonkrafte fra Biltema. Jeg ville helt ærligt være noget bekymret ved at udsætte dette "kinakram" for 1000 Kg. Men med to donkrafte til 200 Kg. motorcykel, så går det vel nok.

foto

Her er donkraftene linet op på et stykke "trailerplade", en prof. kvalitet væsentlig stærkere end en "Brenderup plade". Grundlæggende en hårdtpresset krydsfiner med en art overfladebehandling.

Afstanden mellem sax'ene er tilpasset nederste stelrør på BMW'en.

foto

Donkraftene skal bringes til at løfte synkront, derfor er der behov for en mekanisk sammenkobling af de to spindler. Her har jeg kigget i rodekasserne med gode ting og sager, som jeg ikke har nænnet at smide ud. I dette tilfælde to kædehjul, samt kæde fra en kopimaskine.

Spindlerne har jeg afdrejet på bagsiden af u-koblingene, således at der bliver en plan anlægsflade til kædehjulene.

foto

Kædehjulets originale nav er drejet ud, og hullet tilpasset spindlen.

Kædehjulet er fæstnet med to M4 bolte. Gevind er skåret i spindlens u-kobling.

foto

foto

Så er kæden kortet op, og lagt på. Og konstruktionen er færdig, sådan da, for donkraftene er så leddeløse at kæden takker over.

foto

Afstandsstag af ½" vandrør omkring en M10 gevindstang gør godt. Der er boret, og skåret M10 gevind halvvejs gennem dornene, der bærer spindlerne, og som er leje for laskerne.

Dorne, og gevindstang, er efterfølgende spændt hårdt sammen om vandrøret.

foto

Et stag gør godt her også, men bor ikke helt gennem dornene til spindelgevindet. Erfaring siger, at det er meget besværligt at fjerne graterne i spindelgevindet efterfølgende.

foto

Fødder tilovers fra "HN" saxdonkrafte, som blev til bådstativ.

foto

Sporet i gummiklodsen er udvidet til stelrørs diameter med sav, fil, og cylindrisk slibesten/turbinesliber.

foto

Og den virker.

foto

Men der er dog plads til en forbedring. Stifterne gennem laskerne foroven, og nederst fodpladerne, har lidt rigeligt slup, og mc'en kan rokkes en smule frem og tilbage. Men ellers fungerer liften fremragende.


Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen
27-12-2011