TFV BMW R1200S

Valid HTML 4.01 Transitional


Stænkskærm over balanceakselvægtklodsen

Årsagen til denne artikkel bunder jo helt tilbage til de tiltagende koblingsproblemer, som opstod da cyklen havde kørt omkring 40.000 km. Dengang begyndte koblingen at glide ved maximalt moment, og der var da også tegn på "oliesørgering" ved samlingen mellem gearkasse og motor. Det virkede af substans som gearolie, og det har det nok også været, men forsåvidt at jeg kørte yderligere en sæson er en ny læk stødt til.

Under vinteropbevaring dryppede olie fra samlingen mellem gearkasse og motor, ganske meget, og det bekymrede mig en del for der er ingen pakdåser under olieniveau på gearkassesiden i koblingshuset. Var det en fejl i støbegodset i gearkassen ? Eller var det faktisk motorolie ? Kunne jeg ikke kende forskel på gear- og motor-olie ?

Det var begge dele. Det var motorolie, som "vaskede" gearolie med ud, gearolielugten var ægte nok. Men motorolielækken var nu den altdominerende.

foto

Motorolien vælter ud ved simmerringen omkring balanceakslen, og siden har vægtklodsen gjort sit til at fordele den udsivende olie i hele koblingshuset og ind til koblingspladen.

foto

Simmerringen kan skiftes udefra når balanceklodsen demonteres.

Ud over simmerringen, så skal bolten fornyes da der er tale om en strækbolt.

Simmerringen er på lager i Norden, bolten er ikke.....

Jeg havde forventet en ny simmerring af forbedret kvalitet som reservedel, specielt fordi at det er et kendt problem i BMW-kredse at denne pakdåse ofte fejler alt for tidligt, men intet synligt tyder på at den nye simmerring er anderledes eller bedre kvalitet end den gamle.

Det vil sige at risikoen for olielækage og koblingsproblemer igen inden for en overskuelig fremtid ikke helt kan udelukkes. Eller ihvertfald kan en olielæk ikke udelukkes, men skaderne af en læk kan måske begrænses en del. Om ikke andet så kan en reparation bedre udsættes til et mere belejligt tidspunkt.

Heraf ideen til en "stænkskærm" over "problembarnet", balancevægten.

foto

Udgangspunktet er et stykke 50*150*1 mm. aluminium-plade.

foto

Pladen forsynes med slidser til en monteringsflap 10*10 mm. midtpå.

Ø 4,5 mm. hul.

foto

Relativt blødt buk således at der er 8 mm. fra flappen og op til pladekanten.

foto

Herefter er pladen rullet om et Ø 53 mm. nylonemne. Det giver en resulterende diameter lidt over 55 mm. passende for at sidde lidt i spænd mellem ribberne i gearkassens støbegods.

foto

Løs prøvemontering og afmærkning til afkortning.

foto

Her er alt det overflødige materiale fjernet. Der er bukket to monteringsflapper på samme måde som den midterste, og sidenhen er overskydende materiale mellem dem fjernet.

Gearkassehuset er forsynet med 3*M4 gevindhuller i udstødergodset.

Afdækningen "isolerer" balancevægten i sit eget lille kammer, og evt. udsivende olie fanges nu af afdækningen hvorefter olien kan løbe nedenud. Det vigtige er at olien ikke slynges op til koblingspladen. Det løser selvfølgelig ikke problemerne med olietab ved en voldsom lækage, men pladen hindrer at en lille læk gør at koblingen glider voldsomt ved acceleration.

foto

Afdækningsskjoldet skal sidde meget præsist for der er kun ca. 3 mm. frigang mellem udragende dele på koblingen og balancevægten når at de passerer hinanden.


Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen
8-4-2012